18.8.12

Bir Halk Hikayesi

Bayram öncesi size manili bir halk hikayesi sunmak istiyorum. Ben bunu Gül Abla'mdan öğrendim. Kendisinde daha ne marifetler var. Bu hikayeyi babam da biliyor. Sözlü sanatımızın söylenegelmiş hikayelerinden. Yüzünün akıyla çıkmak deyimi de buradan geliyormuş.
"Yüz koyunlu ağanın çobanı bir gün otlaktan yalnızca bir koyunla geri döner. Başlar hesabı vermeye;
Gök patladı, yer  çatladı,
Yetmişinin ödü patladı
Onunu verdim kasaba
Onunu hiç katma hesaba
Kayadan uçtu baştoklu (baş toklu sürüye liderlik eden koçmuş, tok da boynuzu)
Ardı sıra gitti beş toklu
Dün öldü ikisi
İşte bugünkinin derisi"
Bunu duyan ağa çok sinirlenir ve elinde bulunan bir teneke yoğurdu çobanın başından aşağı döker."
Böylece hesabı veren çoban yüzünün akıyla işin altından kalkmış olur.
Gökten üç elma düşer biri sana, biri bana, biri hayır sever Ali Dede'ye. Dede eker büyütür, bir bahçe elması olur, bayram bu bayram diyip dağıtır çocuklara. Sakın öyle sadece sanmayın ha! Elma şekeri onun ki, bir başka masal da bu dedenin ki.
İyi bayramlar!!!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder