15.9.12

Çalıkuşu / Reşat Nuri Güntekin

Kitap Adı :     Çalıkuşu
Yazar :           Reşat Nuri Güntekin
Yayınevi :       İnkılap
Sayfa Sayısı :  432
Tür :               Roman
Alıntı :            "Bu çocuk bir insan değil, çalıkuşu!"
                      "İnsan, yaşadığı yerlerde beraber bulunduğu insanlara görünmez ince tellerle bağlanırmış; ayrılık vaktinde bu bağlar gerilmeye, kopan keman telleri gibi acı sesler çıkarmaya başlar, her birinin gönlümüzden kopup ayrılması, bir ayrı sızı uyandırırmış. Bunu yazan şair ne kadar haklıymış."
                      "İnsan elli sene, altmış sene, hülasa istediği kadar yorgunluktan bitap düşünceye kadar gezer, koşar,eğlenir. Sonra, gözleri tatlı bir uyku ihtiyacıyla mahmurlaşmaya başlar. O vakit bembeyaz, temiz bir yatağa uzanır. Yeni başlayan uykuların hafif sarhoşluğu içinde gülümseye gülümseye sönüp gider. Güneşe karşı parlayan beyaz mermerler üstünde kucak kucak çiçekler... O mermerlerdeki küçük yalaklardan su içmeye gelmiş bir kaç kuş... İşte ölüm denince benim gözümde böyle sevimli ve hemen hemen neşeli bir hayal uyanırdı."
                     "Pür ateşim, açtırma benim ağzımı zinhar
                     Zalim, beni söyletme derumda neler var."
                     "Çalıkuşu, haydi yat artık, gece ve yorgunluk zavallı gözlerini ağrıtıyor. Seherden sana ne? Seher, ta uzaklarda uykuya ve daha başka şeylere kanmış 'sarı çiçek'lerin mesut gözlerini açacakları vakittir."
                    " 'Kuşadası'na gider misiniz?' dedikleri vakit, birden sevinmiş, kendi kendime: 'Kuşadası benim adam, bu kadar zamandan beri aradığım saadeti, gönül rahatlığımı mutlaka orada bulacağım!' demiştim. Bu his beni aldatmamıştı. Burasını her yerden ziyade sevdim. Pek güzel bir memleket diye mi? Hayır. Kuşadası, evvelce zannettiğim gibi. Munise ile -bu sarı papağanımla- avare, yalnız bir hayat geçireceğim bir Robenson adası çıkmadı."
Arka Kapak: "Çalıkuşu, Reşat Nuri Güntekin'in en yaygın ününü kazadığı ilk romanı. Romanda, iyi eğitim görmüş bir İstanbul kızının, Anadolu'nun çeşitli köy ve kasabalarında öğretmen olarak yaşadığı serüven anlatılır. Dekorun yer yer büyük bir güç taşımasına karşın, Çalıkuşu duygusal bir sevgi öyküsüdür. Serüven yönü ağır basan bu romanda, kişilerin duygu dünyaları, ülke gerçeklerinden soyutlanmadan verilir. Çalıkuşu, her yaştan insanın rahatlıkla okuyup sevebileceği önemli romanlarımızdan biridir. Feride, güzel insanların sevgilisidir. Çalıkuşu bir ışıktır...
Puan:           10
Yorum:        10 yıl oldu biz bu güzel romanla tanışalı, benim okuduğum ilk uzun roman. İlk okumaya başladığım dönemlerde annemin elinde gördüğüm, ben de hayranlık oluşturan roman. Kendime en çok benzettiğim roman karakteri. Hülasa çok kıymetli benim için Çalıkuşu, Feride... Onunla dostluğumuzu, muhabbetimizi anlatmaya çok yetersiz kelimeler. "Okumak iki ruh arasında aşikane bir mülakattır." der Cemil Meriç. Bu da Feride Nizamettin ile N.Suet'in mülakatı benim için...
Bu da bir okuma hali. Ben hala 10 yıl önce aldığım Çalıkuşu'nu okuyorum, bu kitapla büyüdüm ben. Kaç kere okuduğumu, kaç kere herhangi bir yerinden açıp cümlelere daldığımı bilmiyorum. Bu da her zaman ki kitap okuma hallerimizden biri. Reşat Nuri Güntekin'nin bir erkek olarak bu denli etkileyici erkek karakterler meydana getirmesi de oldukça etkileyici...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder